EN:

Presentation title:

“Sign Language Competency Evaluation: Learning, Teaching, Assessments of SIgn Languages in Canada and Europe”

Abstract:

In the 21st century, the educational landscape is changing due to technology and other influences. Therefore, the methods, didactics, etc. of sign language teaching are also being adapted accordingly. In Europe, the revised Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) was published in 2020, promoting the standardization of languages in teaching, learning, and assessment, regardless of modality, whether spoken, written or sign languages.

This led to the creation of different models for the standardization of qualitative sign language teaching. In Germany, an Institute for the Certification of German Sign Language was established in October 2023, with the goal of establishing high-quality and standardized assessment.

Against the backdrop of these changes in sign language teaching, I am pleased to present new findings from Europe in Halifax. A warm welcome!

Bio:

Thomas Geissler, fourth generation Deaf.

Senior Lecturer at the Humboldt-Universität zu Berlin, Dept. Deaf Studies and Sign Language Interpreting sign language education, since 1999 in university settings.

My focus of research: sign language education (teaching & assessment) and Deaf Studies (sociological perspective), including discourses and attitudes towards languages and towards the Deaf Communities.

Co-author on project ProSign 2 “Promoting excellence in sign language instruction“: https://www.ecml.at/Thematicareas/SignedLanguages/ProSign/tabid/4273/language/en-GB/Default.aspx

FR :

Titre de la présentation :

«Évaluation des compétences en langue des signes : Apprentissage, enseignement et évaluation des langues des signes au Canada et en Europe».

Résumé :

Au 21e siècle, le paysage éducatif change en raison de la technologie et d'autres influences. Par conséquent, les méthodes, la didactique, etc. de l'enseignement de la langue des signes sont également adaptées en conséquence. En Europe, le Cadre européen commun de référence pour les langues (CECR) révisé a été publié en 2020, promouvant la normalisation des langues dans l'enseignement, l'apprentissage et l'évaluation, quelle que soit la modalité, qu'il s'agisse de langues parlées, écrites ou gestuelles.

Cela a conduit à la création de différents modèles pour la normalisation de l'enseignement qualitatif de la langue des signes. En Allemagne, un Institut pour la certification de la langue des signes allemande a été créé en octobre 2023, dans le but d'établir une évaluation de haute qualité et standardisée.

Dans le contexte de ces changements dans l'enseignement de la langue des signes, j'ai le plaisir de présenter à Halifax les nouveaux résultats obtenus en Europe. Je vous souhaite la bienvenue !

Biographie :

Thomas Geissler, Sourd de quatrième génération.

Chargé de cours principal à la Humboldt-Universität zu Berlin, département des études sur les Sourds et de l'interprétation en langue des signes.

Enseignement de la langue des signes, depuis 1999 dans le cadre universitaire.

Mes domaines de recherche : l'enseignement de la langue des signes (enseignement et évaluation) et les études sur les Sourds (perspective sociologique), y compris les discours et les attitudes à l'égard des langues et des communautés sourdes.

Co-auteur du projet ProSign 2 «Promouvoir l'excellence dans l'enseignement de la langue des signes» : https://www.ecml.at/Thematicareas/SignedLanguages/ProSign/tabid/4273/language/en-GB/Default.asp